20 February 2008

Natal

Javel.. daa har me jort turens, aa kanskje aarets, fyste (aa forhaapentligvis den siste) tabbe. Fredag 15. januar moette me IJENN opp paa nok ein flyplass for aa reisa vidare. Me blir fort rastlause aa vil oppleva mest muligt mens me e her. Men d e klart at d blir dyrt. D e temmeligt dyrt aa fly innenlands her i Brasil, saa me faar bare jobba naar me komme jem. Men tebage t flyplasssen. Naar me sko sjekka inn fekk me oss ein liden overraskelse. Brasilianerne skrive nemligt klokkeslett litt annerledes enn jemma. Paa reisekontoret der me bestilte billetter nevnte damaa bag disken at der va naagen fly som jekk paa dagtid aa naagen som jekk paa nattestid. Den fyste flyreisaa hu nevnte va paa nattestid sa hu, saa derfor ville me ikkje ha den. Derfor tog me heller et fly som sko gaa 02.45 i stedet. Men naar me kom for aa sjekka inn, saa viste d seg at dette flyet aag jekk paa nattestid, naage me absolutt ikkje va forberedt paa. Me hadde sitt paa billettane mange gonger, men me registrerte ikkje at der stod 02.45 aa ikkje 14.45. D vil sei at flyet vaart allerede va gaatt. Daa blei me litt stressa kan du sei. Men me fekk ordna nye flybilletta som jekk bare et par tima seinare mot aa betala mellomlegget. Saa d blei ein litt dyrare tur enn planlagt, men me kom oss jaffal t Fortaleza. Som om ikkje d aa fly e dyrt nok i seg sjoel. Paa denne nye flyreisaa saa skreiv di at me sko sjekka inn 04.20, men meinte egentlig 16.20, saa her jelle d aa fylla med. For alt i verden saa kan d ver at d staar paa billetten om flynaa gaar paa dagtid elle paa nattestid, men me har dessverre ikkje lert oss portugisisk ennaa..

I Fortaleza va me bare et doegn, for me ville heller vidare t Natal, som ligge nordoest i Brasil. Men d virka absolutt fint i Fortaleza aag. Natt fra 16. februar t 17. februar tog me ein 5 stjernes buss t Natal. Kossen di telle disse stjernene ane eg ikkje, men d va som aa ta ein turbuss jemma. Va ein behagelige buss. Her i Natal har der vaert rett over 30 grader (tippe eg) a sol siden me kom. Saa naa nyde me virkeligt livet.
D blir mye strandliv her, men me har aag vaert paa ein buggy tur nord i Natal, t ein plass som hette Genipabu. D e t aa anbefala. Buggy e ein liden mini jeep som har rakett i rompaa. Med den kjoerte me som i ein berg aa dalbane opp aa ner i sanddynene, aassaa stopte me på diverse aktiviteter på veien:
- me rant paa ägebrett¨ nerover bratte sandbakker aa rett ud i vannet
- me tog ein taubane ud i vannet
- me toga ein bratte rutsjebane ud i vannet. Naar me sko rutsja tog me paa oss ein bleielignande ting saann at d jekk temmeligt fort. D kitla godt i magen kan du sei.
Me vurdere aa ta ein buggy tur t soersiaa av Natal aag saann at me faar sitt der aag. Men d faar me se. Me ska jaffal ver her i Natal t den 26. februar. Daa reise me med nattfly t Rio foer me starte jemturen derfra paa kvellen 27. februar. Fredag 29. februar e me jemma i kalde Norge ijenn. D begynne jammen aa minka paa ferien. Tiaa har gaatt veldigt fort, saa me ska virkeligt nyda di siste dagene her i varmen.

Snax jemma i Norge!

5 comments:

Silje Kristensen said...

Eg og vil buggy'a! Ta med ein buggy hjem då vel så kan me buggy'a så mye du vil! Ska du altså ikkje oppdatera oss merr før du komme hjem? -Og eg som e innom kver dag. Jaja, ikkje glem å ta med litt sol hjem og gjerne ein pakke med salte jungelvrål. Hørre de skrike itte meg... Hils de andre beibså. Klemklem

Anonymous said...

Litt svinn hører med,godt det bare er misforståelser og ikke ran og vold. Høres ut som dere har det kjekt,men jeg gleder meg til å ha deg hjemme igjen. Lurer på om du vil kjøpe meg en parafyme på en av flyplassene, ønsker en Elisabeth
Arden-Green Tea-Revitalize.Om 3 dager drar vi til Hermon.
Klem mamma

Anonymous said...

Hallais, Silje! Åsn går det i Brazil? Savnet meg mye? ;)

Aina og Steinar said...

Velkommen hjem ska dåkke ver! Tidå har gått syyykt fort by the way...

Lille blå said...

Silje: Der e egentlig ikkje saa masse aa oppdatera foer me reise naa. E stort sett bare avslapning her i Natal. Legge ud bilder naar eg komme jem, saa daa faar du heller fylla med :-) Naar komme du jem t Stavanger ijenn?? Eg kan selvfoelgeligt fiksa ein pakke med jungelvraal ja..

Mamma: Go tur t Hermon. Hils resten av familien. Eg ska se om eg finne parfymen t dg.. Naage aent daakke onsker fra Brasil saa bare gi beskjed t meg via mobilen. Vett ikkje korr mye marr eg gaar inn her... Der e masse hengekoyer viss naagen onsker d.. hehe..

Backgammonchampion: Heisann! Leve du opp t navnet ditt? Spelt mye i d sista? D har skjedd saa masse her i Brasil at eg har nesten ikkje faatt tid t aa tenka paa livet jemma, men d e klart eg savne daakke alle jemma i Norge. Ska bli kjekt aa treffa daakke ijenn.. Snax plutseligt!