23 March 2007

Tusenårsstedet - et puzzlespel for viderekomne!



På onsdag blei ei 24 meter lange trapp lyfta på plass i Stavanger sentrum. Denne trappå veie 400 tonn å skapte mye mediaoppstyr denne dagen. D som e så spesielt med denne trappå e at den har egne trappetrinn for ender. Dette ska sikra at endene lett kan komma seg t Vågen å Breiavatnet. Sjøl jobbe eg midt i sentrum for tiå, på dette såkalte Tusenårsstedet, å då får eg med meg litt av kvert av d som skjer i sentrumskaoset. Di seie at d bare e et par måna t alt ska ver ferdig, men d ligge jo i navnet at d vil ta lenger tid enn som så. Men d som eg e mest øvegidde øve e at Stavanger by tar seg råd t dette arbeidet her. Kver enkelt stein me legge ner e spesialprodusert i Kina, å blir frakta t Stavanger med båd. Fra prosessen begynne å t steinen står i Stavanger tar heile 2-3 måneder. D som åg e litt spesielt e at kver enkelt stein har sin bestemte form å plass. Du kan sammenligna d heila med et stort puslespel... Eg har aldri sitt någe lignande før. E der ein smule skade på steinane (transportskader har me faktisk fonne ein del av), så ska di leggas t side, å d må bestillas nye. Me har 30 tegningar og beskrivelsa som me ska forholda oss t på et par meters strekning, å bare 1-3 mm avvik e godkjent på d me jørr. D e heilt sykt! D versta av alt e at kver enkelt stein koste et par tusen kroner. Å dette blir antageligt skattapengane våre brukt t... Koffor bruge me penga på sånt når me kan bruga pengane på någe litt marr fornuftig?! D e ingen tvil om at Stavanger sentrum blir kanonfint når d blir ferdig, men d hadde antageligt blitt liga fint med någen billigare steina fra Norge... Men men.. d e vel ikkje så mye me kan jørr med d... Eg jørr bare jobben min :-)

4 comments:

Andreas said...

Det hørtes litt sykt ut ja, men virka samtidig som et gøy arbeid (så lenge ikke den nøyaktigheten blir et stort problem). Håper det blir fint, da kanskje det er verdt å komme på besøk ;)

Lille blå said...

D e ganske kjekt åg. D e bare t å ta turen :-) Spørs bare ka tid d e ferdig :-)Men d begynne å se bra ud nå åg altså!

Anonymous said...

Du e jo ein pirkus så d passe vel me puslespel t mange tusen..hehe..off nei..skattepengesløsing seie nå eg! Gjett ke gutta har gjort i dag! Rydda og vaska itte seg..eg e meste rørte av di..men men d va noge anna.. me ser i alle fall i slutten av påsken:) klem klem.. ps: EG ska treffa dg i påsken, bare så du vett d:)hehe

Anonymous said...

Åj, litt øvedreve d kanskje ja...Snart påske og snart reise du t Malaysia!!!tøft...