20 April 2007

Ting kan gå galt sjøl om d ikkje e fredag den 13...

På onsdag sko Sveinung, som eg jobbe med, å eg begynna tidlig på jobb tenkte me... Å då meine eg tidlig tidlig.. Me hadde avtalt å møda kverandre i Stavanger kl. 6. Dette har me prøvd på et par gonge før, men kver gong så har d komt ett elle aent i veien som har forsinka oss. Å denne gongen va uden unntag. Eg stod opp litt øve 5, å va klar t å kjøra litt øve halv 6... Sveinung hadde bursdag denne dagen, så planen min va å øverraska han med å strø twist inni gravemaskinen før han kom. Men d hadde seg nå sånn at når lille Silje såvidt hadde starta turen bortøve motorveien, fra Stangeland, så kjente hu plutseligt ei vonde svilokt, å bilen begynte plutseligt å hompa bortøve. Eg måtte selvfølgeligt kjøra innte kanten, setta på nødlyså å komma meg ud for å finna ud ka d va. Då viste d seg nemligt at venstre bagdekk hadde sprengt. Då måtte lille Silje t å prøva å mekka litt... Eg fant fram den gule vesten, å begynte å romstera bagi bilen. D fysta eg måtte prøva på va å få laus jekken. Eg skrudde å herja ganske lenge, men t ingen nytte. T slutt kom Sveinung kjørande for å jelpa meg.. Han stod åg ganske lenge å skrudde før me fant ud at d einaste som nytta for å få ann ud va å knekka skruå. Jekken va antageligt ikkje brukt på et par titalls år, så den lakk litt olja.. men d va nå d einaste utstyret me hadde, så me hadde ikkje någe valg. Den måtte brugas! Når jekken va lause så blei neste prosjekt å finna ud korr reservedekket va. D fant me relativt fort ud at låg onna bilen, heilt bagerst. For å få laust dette dekket så måtte me skrua opp nok ein rusten bolt. Å den satt ikkje bare litt fast heller. Men me klarte nå å få den åg laust t slutt. Neste dilemma va å få ud dette dekket, for bilen va jo ganske tungt lasta, å seig ganske langt ner itte at loftå i dekket forsvant. Så me måtte fyst jekka opp bilen bag for å få ud dekket, før me konne jekka opp for å skru laust d sprengta dekket (der alle skruene åg va godt rusta fast vel å merka). Når dekket va skifta, tenkte me at nå sko me endeligt få komma oss vidare. Men når me jekka ner bilen så såg me at reservedekket åg va flatt. D balla skikkeligt på seg dette her. Men Sveinung har alt i bilen, så han hadde åg ein kompressor sånn at me konne få pumpa opp dette dekket. "Bare sett ann i sigarettennaren" sa Sveinung. "OK!" svarte eg. Ånei... sigarettennaren funka visst ikkje. Typisk! Så måtte me snu om litt på bilane for å prøva å strekka ledningen fra Sveinung sin bil t min.. Sigarettennaren t Sveinung hang åg å slang, så d va bare flaks at me klarte å pumpa i nok loft t at eg klarte å kjøra t nærmaste verksted. Heldigvis så klarte me d akkorat før d versta rushet begynte kl. 7 :-) D e tydeligvis ikkje meiningå at me ska begynna tidlig på jobb! Nå har eg jaffal nye dekk på bilen å nye jekk så nå e eg føre var... men d blir vel liggande i 10-20 år før d blir brukt ijenn, så då e d vel d samma spetaklet ijenn :-) Så folkens... d kan ver lurt å sjekka at reservedekk å jekk e i orden av å t.. hehe!

D va ein ting me la spesielt godt merke t denne morgenkvisten mens me stod langs veien å stressa, å d va d at folk e jammen meg ikkje særlig hjelpsomme... Folk pressa seg fram å burta i vilden sky. Ikkje slapp di oss utpå veien ijenn heller før Sveinung jekk ud av bilen å stilte seg mitt i veien.. heilt utruligt korr domme folk kan ver... Her ser di at me har hatt problemer med ett elle aent, å alligavell så burte di å suse forbi som om ingenting har skjedd.. Eg tippe d at hadde eg stått langs veien der lenge uden at eg hadde fått d t, å hadde prøvd å vinka inn jelp, så tippe eg at eg måtte ha stått et par dager...

5 comments:

Anonymous said...

åj, fasinerande histore! Alt så kan skje altså! Uflaks kalle me d...Trur nok du må gje opp d me å begynna tiligt ja;)Ska du verme å sats på mandag?

Lille blå said...

Eg vett ikkje heilt ka eg ska ennå... Må se formen ann for kver dag tror eg.. Ska du på innebandyen fyst då?? :-)

Anonymous said...

mja, skeptisk t både innebandy å SATS...Trur kanskje heller d blir SATS då,hehe=)

Anonymous said...

wow! Du e jammen goe:) kjenne t d probleme me at ingen stoppe for å hjelpa når du sitte fast me bilen..typisk d der..men men...morsom og go historie å ha i armen i rett andledning:) nå lage eg soltunkokebok og har handla is på tilbud:)
Noge nytt ellers då?
Glede meg t sommaren, sjøl om du stikke vekk for ei go stonn..:(

Silje Kristensen said...

Blir det någe oppdateringer å se snart eller?