11 June 2007

Rafting!

Nå e d jammen lenge siden sist eg har oppdatert bloggen min... Men eg hb at der fortsatt e någen innom å kikke innimellom (å kommentere litt av å t). D har skjedd ganske mye forskjelligt i d sista, men den største opplevelsen va nok helgå 2.-3. juni, då me samla 9 venninner og arrangerte ein skikkelige jentetur. D blir vel kanskje litt feil å sei at me arrangerte turen, for d va vel igrunnen Silje som stod i spissen for d heila. Men jaffal... Me skviste oss inn i någen biler tidlig lørdags morning og kjørte avgårde retning d blide sørlandet. D stora målet vårt va RAFTING på Evje kombinert med overnatting på hyttå t Silje på Moi. Kjøreturen jekk stort sett greit for di fleste, t tross for at me kjørte fra sving t sving på strekningen Moi t Evje. D va vel stort sett bare Kristin som ble kvalm stakkar.

På Evje fekk me utdelt godt brukte våtdrakter (som levde godt opp t navnet sitt for di va ganske våte og kalde når me sko ta di på oss), hjelm og annet nødvendig utstyr t turen.


Når alle hadde fått på seg d nødvendiga utstyret, någe som tog ganske lang tid siden me va 3 folle båter med folk som sko rafta samtidig, fekk me opplæring i diverse kommandoer som instruktøren kom t å ropa t oss i løpet av turen... Ting skjer relativt kjapt, så d jelle å reagera ganske fort...

Itte dette lilla kurset trodde me at me endeligt sko få setta oss i båten og rafta nerøve elvå, men den gang ei. Før me fekk lov t d så måtte me ijønå ein aldri så liten svømmetest. Den jekk ud på å hoppa udi elvå på ein plass med ganske sterk strøm, åsså svømma inn t land ijenn. Ingen trodde (elle ville tro) at instruktøren snakte sant, men då d viste seg at d stemte va d jo bare t å bida i d sura eplet.

Hjelp! Kossen ska dette gå?


D va litt av et kuldesjokk å hoppa udi denne elvå, men eg e jammen glad for at me jore d åg, sånn at me fekk føla litt på korr sterke strømmane va.. Viss me fekk problemer med å komma oss t land ijenn, så va der både ein redningsmann på land og ein i vann. Han på land stod klar med ei line å konne dra oss i land viss me ikkje klarte d sjøl, å han i vann satt i ein kajakk å konne dra oss med inn t land før me forsvant vidare nerøve elvå.


Jess, me klarte d! Eg tror kulden jore at me glømte å ver redde ittepå :-)

Itte denne svømmetesten, rafta me ner elvå to gonge. Gronnen t at me jore d to gonge va at løypå va ganske liten, så d heila va fort øve.







Ingen datt i vannet i løpet av turane (sjøl om eg va nære på ein gong), så alle va glae og fornøyde ittepå. D som åg va ganske praktisk va at me hadde med oss vår egen fotograf på turen. Aina sprang itte oss å knipsa i vei. Kjempebra! Takk ska du ha!



Itte at me fekk vrengt av oss alt utstyret me hadde lånt, satte me oss i bilane ijenn å kjørte alle di svingete veiane tebage ijenn t hyttå t Silje på Moi, der me avslutta dagen med et herligt måltid med lasagne! Nam...



Takk for ein fantastiske tur alle isamen :-)

4 comments:

Andreas said...

Får vel kommentere her og da ;) Håper dere hadde det moro, så sånn ut hvertfall. Heldige som fikk 2 turer og, det hadde vi ikke da jeg var der.

Silje Kristensen said...

Se der kom endelig innlegget eg har venta på. Hadde nesten gitt opp bloggen din, men nå e eg trofast innom igjen. Hehe. Va ein kjempekjekke tur. Hb me får t flerre i løpet av sommeren / høsten. Komme hjem på fredag og då glede eg meg t litt silje&silje-tid. Snakkes ;o)

Anonymous said...

Weeeej, oppdatering! Ikkje verst..Ja, d va ein kjekke tur:)Og deiligt me ein jogg i går, men eg kjenne d i beinå, hehe... D e bare t å skriga ud viss du vil ud på flærre Stokkitura!

Ingrid said...

Hei! Så utoligt kjekt d såg ud!! Me e nødt t å gjør d en gong når eg og kan vera m. Tippe at du he lyst på en tur t:O) Snakkes i sommar!! Kjempeklem