29 July 2007

Safari


Fra 24. t 25. juli stod safari på programmet. Då blei me henta med ein safaribil på Tiwi, og kjørte herfra ront 2 tima t me kom t Tsavo nasjonalpark. Samen med oss i bilen hadde me et ungt tyskerpar. Me va ude 4 gonger i løpet av safarituren vår. Ein gong før lunsj, ein gong itte lunsj, ein gong tidlig på morningen dagen ittepå å ein gong itte at me hadde spist frokost. Me kjørte i gjennomsnitt 2 tima kver gong me va ude i parken. Me kom mye nærmare dyrå her i forhold t d me jore når eg va på safari i Kamerun...








Lunsjen hadde me på ein lodge midt inni parken. Her va der åg muligheter for å overnatta, men me ville heller overnatta i telt. D e litt marr spesielt. Fra lodgen va der kjempegoe utsikt ner t ein vanndam der elefantane jekk å trampa.




Itte at me hadde spist jekk me litt ront å kikte på dyrå.. Plassn va knallfine. Før me sko reisa vidare va eg innom souvenir butikken på området å kjøpte litt småting, å med på kjøpet fekk eg ein slikkepinne. Eg pakte ner alt eg handla neri sekken, unntatt slikkepinnen, for den tenkte eg at eg konne spisa på veien. Med den i håndå jekk eg ud ijenn for å finna di andre. D va då eg fant ud at d ikkje bare e folk som e sukkersjuge av å t. Apekatter kan åg ver d. Ein apekatt med ein baby hengande på magen satte plutseligt kursen mot meg, å d va tydeligt at den hadde et mål på veien. Den hadde nemligt oppdaga slikkepinnen i håndå mi, å angreip meg for å få tag i den. Du kan tro eg skvatt.. hehe... D blei ikkje den store slosskampen udav d, for den fekk tag i slikkepinnen min ganske kjapt. D va tydeligt at han hadde jort d før, for itte at han hadde fått tag i ann så reiv ann av papiret så lett som ingenting å slukte heile kulå på ein gong. Her sitte ongen ijenn med bare pinnen.. hehe...


Når d begynte å bli mørkt, reiste me t Tarhi Camp der me overnatta i telt t neste dag. Teltå va ikkje som alle andre telt. Inni teltå va der nemligt store senger med myggnetting, porselensdo, vask å dysj med varmt vann. Minne meg litt om brødrene dahl dette her :-) Utforbi jekk elefantane å bøflene å traska, å på nattå konne du ver så heldige å hørra både løvebrøl å andre dyr. Men d jore ikkje eg, for då sov eg :-) På kvellen fyrte di åg opp et bål som me konne sitta ront... Både Souvenir butikken, restaurangen å baren på plassen va i forskjellige telt. D va kjempetøft. Heila døgnet jekk der åg vakter som passa på oss, å lyste veien for oss med lommalykt korr henn me jekk...






I dysjen spratt froskane fram kver kvell... Någen av di va så små at me måtte jelpa di ud ijenn dagen ittepå... Froska i dysjen e jaffal bedre enn kakkerlakker i sengå :-)

No comments: